
Twee weken geleden was het eigenlijk alweer mijn beurt voor een Flessenpost column en was de redactie benieuwd naar mijn zienswijze op de opkomst van alcoholvrije dranken.
Nu heb ik hierover in mijn column van begin januari al een tipje van de sluier gelicht. Bang om in herhaling te vallen leek me dit dus niet direct een goed onderwerp. Toch bleef de redactionele opmerking “alcohol raakt uit de mode” in mijn hoofd zitten.
Want, is deze constatering eigenlijk juist? Of was dit aan het einde van (dry) januari gewoon handige opvul content voor diverse media?
Een tourneetje door frisse Zwitserse berglucht, oftewel de wintersport, zorgde ervoor dat die column er twee weken geleden niet gekomen is. Het onderwerp bleef wel in mijn hoofd zitten.
Waar een doorsnee Hollandse Albert Heijn gemakkelijk een aantal ‘meters’ (schappen) weet te vullen met 0.0 bier, viel het mij in de Zwitserse Coop op dat alcoholvrij bier met een lampje nog lastig te vinden is.
En nu ik erover nadenk, is dat bij een willekeurige Super-U in Frankrijk niet anders…
Het brede aanbod van gedealcoholiseerde dranken in Nederland doet dus in ieder geval vermoeden dat het hier in de mode is. Betekent dit dan meteen dat alcoholhoudende dranken uit de mode raken?
Ik gebruik het woord gedealcoholiseerd ipv alcoholvrij, want dit is wat we het meeste zien. Ik blijf dit een rare ontwikkeling vinden. Waarom willen we een drank die door het maakproces alcohol bevat hier weer van ontdoen, met verlies van geur en smaak tot gevolg? En dan blijven we het ook nog gewoon bier, wijn, whiskey, gin of rum noemen. Is het dat nog wel, als de alcohol eruit is?
Hoe vaak ik al niet gehoord heb: “Oh, deze alcoholvrije wijn is op zich best oké”. Best oké?! Waarom zou je niet kiezen voor van nature alcoholvrije dranken die het predikaat ‘best oké’ ver overstijgen? Denk aan thee (koud of warm én vers, niet uit een zakje/pakje), limonades en mineraalwaters in alle soorten en smaken en ga zo maar door.
Is dit allemaal niet sexy genoeg? Of wellicht krijgt het niet snel het label ‘gezellig’…

Natuurlijk kan ik over de gezondheidsrisico’s van het drinken van alcohol gemakkelijk nog een column volschrijven. Maar, geldt niet hetzelfde voor toegevoegde geur-, kleur-, smaakstoffen en suikers in al die gedealcoholiseerde dranken?
Eigenlijk komt dit onderwerp ieder jaar weer even omhoog, wanneer er in januari terecht aandacht wordt besteed aan verantwoord en gematigd alcoholgebruik. Nu nog eens de echt lekkere alternatieven goed op een rij zetten. Opkomende alcoholvrije slijterijen (vreemde benaming eigenlijk) timmeren hier overigens goed aan de weg.
Mijn schoonvader, woonachtig in België, stuurde mij vorige week onderstaand citaat uit de plaatselijke krant. Nu moet je weten dat in België de maand februari de ‘droge’ maand is en hebben zij deze ‘Tournée Minérale’ genoemd. Klinkt in mijn beleving een stuk sympathieker dan ‘Dry January’ of ‘Ik Pas’ en geeft meteen hints voor een alternatief.
“Er zijn effectief personen die zich tooien met het adjectief Belgisch en daadwerkelijk wijn wensen te drinken zonder alcohol. Ik kan alleen maar opmerken: wijn drinken zonder alcohol is gelijk het eten van frietjes zonder mayonaise!”
Met een Spa-tje in de hand:
Proost en fijn weekend!